Svenska Balettskolan

Unik grundskola - Professionell dansutbildning

Första dagen på Summer Intensive

Publicerad 2009-06-13 21:19:07 i Allmänt,

Idag, lördag, samlades alla Summer Intensive's deltagare halv 10, utanför operan. Jag upptäckte att förutom Svenska Balettskolans egna elever fanns även ett antal gästelever från bl.a. Balettskolan i Prag, Helsingfors och vår systerskola i Stockholm. 
Efter ett kort möte, där vi fick träffa en del av lärarna, var det dags för vår första lektion.
Läraren hette Andrea Tallis och är en av balettmästarna på operan. Jag blev genast väldigt förtjust i hennes teknik och övningar, som var väldigt kreativa. Hon var väldigt energisk och inspirerade mig mycket. Tyvärr har jag inte dansat på över en vecka och var i väldigt dålig form. Därför blev jag ganska besviken över min egen prestation och eftersom vi hade gäster som satt och tittade och en lärare jag inte mött förut hade jag gärna velat göra bättre ifrån mig. Som tur är har vi ännu en balettlektion med Andrea senare i veckan...


Israel Alonis lektion i modern dans var jätteintressant. Han förklarade väldigt noga varför vi borde ändra saker som vi gjorde fel och vad vi skulle sträva efter. Även ifall man inte helt förstår korrektionen och kan göra något åt det man gör fel första gången funderar man över det och förbättras nog mer på lång sikt. Jag hade tidigare inte sett honom annat än på scen och visste inte att han var en så bra pedagog också! Jag ser fram emot Israels balettlektion med oss imorgon.


Sista lektionen idag hade vi Street/Hip-hop, som inte direkt är ett av mina bästa ämnen. Mina klasskamrater däremot är riktiga stjärnor, vissa av dem. De ser ut som om de kommer direkt från någon nattklubb i New York! Jag hade tur att speglarna i balettsalen inte fungerade så bra, så jag slapp se mig själv dansa street. Jag blir alltid så generad och kommer av mig då.

Det hade varit roligt att också vara duktig på street-dance, men jag hade väldigt kul i alla fall och lärde mig mycket. Till stor del berodde detta på dagens street-lärare från gruppen Twisted feet. Jag är fruktansvärt dålig på namn men jag tror att hon hette Nina... Hon var i alla fall en fenomenal lärare och fick alla att verkligen släppa loss i slutet av lektionen!


Imorgon fortsätter kursen med bl.a. repertoar med Allyson Way- en väldigt erfaren person med många år i branschen. Jag har hört att hon har arbetat bl.a. med Cullbergbaletten, som jag beundrar väldigt mycket. Jag är spänd inför imorgon!

                                Er tillgivna
                                                                           Julia Bengtsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Svenska Balettskolan är en grundskola med elever i årskurs 4-9. Förutom att läsa vanliga skolämnen utbildar sig också eleverna inom olika dansstilar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela