Svenska Balettskolan

Unik grundskola - Professionell dansutbildning

Dagbok från dag 2

Publicerad 2009-06-14 21:40:19 i Allmänt,

Kroppen borde omöjligt kunna känna vilken veckodag det är. Ändå verkar söndagar suga ut all energi ur kroppen. Man känner sig helt enkelt tröttare på söndagar. Lyckligtvis gick dagen ganska bra iallafall.


 Vi började med en balettlektion med Israel Aloni, som vi hade moderndans-lektion med igår.  Det blev ganska mycket prat och genomgång, men precis som Andrea, igår, gjorde Israel "smarta" övningar, som man blev väldigt varm av. Han hade många bra tips att dela med sig av och det är ju det kursen är till för; att möta nya lärare med olika erfarenheter och lärometoder.


  Allyson Way ska under veckan lära oss öppningsscenen från ett verk av Mats Ek, "Soweto". 1948 började en tid som kallas apartheid-tiden och då rådde stor diskriminering av svarta i Sydafrika.  Den vita överklassen förvägrade dem till och med att bo i landets huvudstad Johannesburg. Istället fick de bo i en gettoliknande förort utanför staden. Förorten hette "Soweto" och har blivit en slags symbol för det oerhört rasistiska styret som rådde då.

I koreografin vi lär oss finns en docka som symboliserar den vita överklassen och allt ont i världen. Där finns också rollen som "Moder Jord" som alla kan söka tröst hos. Sen finns vi, 8 dansare, som är en starkt sammanhållen grupp. Mats Ek koreograferade "Soweto" när apartheid-tiden fortfarande pågick. Jag tycker rasism är ett tema som är väl värt att tas upp.

Vi har bara lärt oss allra första början, men som mycket av Mats Eks koreografi är den väldigt "djup", i plié och det är svårt. Det första vi gör är att hoppa upp från golvet, när vi ligger på knä och jag kan fortfarande inte klara av det, trots mycket träning idag... Jag kan inte få min vikt rätt utan ramlar bakåt hela tiden. Allyson skrattade åt det och sa att det var tur att vi hade tid på oss. Ifall jag lär mig att behärska det där hoppet snart kanske jag lägger upp ett videoklipp på dansen... :)

Hela lektionen gick åt för att vi skulle lära oss början som var ganska klurig. Jag hoppas vi går fortare fram imorgon.


Det blev lite komplicerat med lunchen idag eftersom det var söndag och opera-restaurangen, där vi brukar äta, inte öppnade förrän samma tid som vår lunchrast var slut. Det hade blivit ett missförstånd och vi fick sitta och vänta ett tag innan vi fick något att äta. Som tur var förlängde lärarna rasten lite, så vi slapp att stressa.


  Improvisation är både lätt och svårt, tycker jag. Att själv hitta på vad man ska göra och planera rörelserna sekunden innan man dansar dem kan vara ganska invecklat, men när jag sitter och lyssnar på musik i lugn och ro dyker det hela tiden upp rytmer och steg i huvudet.

För att komma på steg och utveckla sin egen stil måste man ha ett "förråd" av rörelser och tekniker, om inte annat för att bli inspirerad av. Därför är det viktigt att lära sig så mycket man kan av dansare man möter, eftersom nästan alla har ett särskilt sätt att utrycka sig.

På vår lektion i improvisation idag gick vi igenom en del av grunderna i "Forsythe-teknik". William Forsythe är en känd koreograf och han har uppfunnit en väldigt komplicerad teknik, tycker jag. Den går ut på att skapa linjer med kroppen, mellan punkter och den kräver medvetenhet hela tiden. Göteborgsoperans kompani dansar ofta verk där man använder Forsythe-teknik.

I gårdagens videodagbok kan man se när årskurs 8 lär sig tekniken. (Runt 2 min, 35s)

Man fick verkligen öva sin koordination när vi skulle skapa linjer både med ben och armar, men vi var ganska trötta i slutet av dagen och krånglade till det lite grann. I samarbetsövningen i slutet skrattade alla en del. Nästa gång vi har improvisationslektion hoppas jag att vi får tid till att finna sin egen teknik och lite egen skapartid.


 Imorgon ska vi ha balett och tåskor med Heather som intervjuas i dagens videodagbok. Vi har inte dansat på över en vecka och inte haft en riktig tåskolektion på två månader, tror jag!

Det är skönt att det har gått åtminstone lite bättre nu, andra dagen. Tredje dagen brukar man alltid ha mest träningsverk, men sen blir det lättare... :)

                                                                       Julia Bengtsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Svenska Balettskolan är en grundskola med elever i årskurs 4-9. Förutom att läsa vanliga skolämnen utbildar sig också eleverna inom olika dansstilar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela