Svenska Balettskolan

Unik grundskola - Professionell dansutbildning

Kort presentation av mig själv

Publicerad 2009-06-12 23:22:31 i Allmänt,

Hej
Mitt namn är Julia Bengtsson. Det är jag som ska skriva dagbok från Summer Intensive-kursen på Göteborgsoperan.
Till att börja med tänkte jag berätta lite om mig själv.
Jag är 16 år gammal och har gått på Svenska Balettskolan i Göteborg sedan jag var 10 år. Nu dansar jag alltså ut nian, sista året. Den här kursen är faktiskt det allra sista jag gör på skolan. En vecka kvar av sex år. Det känns svindlande för mig.

Eftersom jag är i skolan till klockan 17:30 varje dag har jag inte så många andra intressen att berätta om, förutom dansen. Å andra sidan är det ju just dansen jag ska skriva om, så jag tror inte det blir någon större förlust.
När jag inte dansar ritar och tecknar jag mycket, läser eller lyssnar på musik. Min Ipod är en av mina käraste egodelar och jag har med mig den nästan precis överallt. Skolvägen är vanligtvis en timme lång -alltså spenderar jag ca. två timmar varje dag på spårvagnen, ofta med Ipod-hörlurarna i öronen.
Annars är jag väldigt kulturinteresserad och älskar att besöka Göteborgsoperan, vare sig det är en dans-, musikal eller operaföreställning jag ska se. Hela byggnaden fascinerar mig; Det är en så spännande plats, där så många interessanta människor möts.
Den bästa perioden på skolåret är när skolan har sina föreställningar på operans lilla scen. Då arbetar vi hela dagarna på operan under en hektisk period på ca. två veckor.

Kursen jag ska skriva om pågår under en vecka och heter "Summer Intensive". Den grundades för tre år sedan av eldsjälarna Sören Du Hoffman och Angelina Allen. De är båda dansare och har under de senaste åren arbetat mycket med Svenska Balettskolan.
Iår ska vi alltså för tredje året få tillbringa en vecka på Göteborgsoperan och ha danslektioner med ansedda lärare både från operans eget kompani och andra.

Mer information om kursen och min skola finns på Svenska Balettskolans hemsida.


Jag stortrivs alltså på operan och är jätteglad över att få spendera ännu en vecka där.
Kursen ger eleverna en inblick i livet som dansare och en möjlig framtida arbetsmiljö som eleverna inte kan få på annat sätt.
Att vi får kontakt med verksamma dansare är också viktigt. Förebilder är något som jag tror har speciellt stor betydelse för unga dansare. Man måste ha ett ideal och få en bild av vad man egentligen strävar efter för att kunna nå sina mål.  

En av de saker som absolut är en av de mest spännande sakerna med kursen är vilka dansare som undervisar. Man har sällan träffat alla innan, utan kanske bara hört om eller sett dem på scenen. 
Jag kommer ihåg förra årets kurs som ett oslagbart minnne och kanske kan inte årets kurs utmana det. Hur som helst är jag nyfiken på vad årets kurs kan bjuda på och ser fram emot imorgon.

                                                    Julia Bengtsson, Göteborg
                                                     (En bild på mig finns på sista fotot i bildspelet nedanför.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Svenska Balettskolan är en grundskola med elever i årskurs 4-9. Förutom att läsa vanliga skolämnen utbildar sig också eleverna inom olika dansstilar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela